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제목 청년 교리 유캣 211, 212, 213항
작성자 권정대 작성일 2021-07-14 조회수 438
첨부파일1 첨부파일1유캣 211, 212, 213항.hwp
211 성체성사는 교회 안에서 어떤 의미를 지니나요?
성체성사를 거행하는 일은 그리스도교 공동체의 핵심입니다. 그것을 통해 교회는 교회다운 모습을 지니게 됩니다. 1325

우리가 교회인 것은 헌금이나 교무금을 내고 서로를 잘 이해하며 같은 공동체에 소속되어 있기 때문이 아니라, 우리가 성체성사를 통해 그리스도의 몸을 받아들이고 늘 새롭게 그리스도의 몸으로 변화되기 때문입니다.

211 How important is the Eucharist for the Church?
The celebration of the →EUCHARIST is the heart of the Christian communion. In it the →CHURCH becomes Church. 1325

We are not Church because we get along well, or because we happen to end up in the same parish community, but rather because in the Eucharist we receive the Body of Christ and are increasingly being transformed into the Body of Christ.


212 예수님과 우리가 함께하는 식사인 성체성사를 가리키는 말에는 어떤 것이 있으며, 각기 어떤 의미를 지니고 있나요?
불가해한 신비인 성체성사를 가리키는 말들은 다음과 같습니다. 거룩한 희생 제사, 거룩한 미사, 성찬례, 주님의 만찬, 빵 나눔, 감사 기도 모임, 주님의 수난과 죽음과 부활의 기념, 하느님의 거룩한 전례, 거룩한 신비들의 거행, 지극히 거룩한 전례, 친교(영성체). 1328-1332

거룩한 희생 제사, 거룩한 미사, 성찬례: 모든 제물을 완성시키며, 그것들을 능가하는 그리스도의 유일무이한 제물은 미사 중에 현존합니다. 교회와 신자들은 자신들이 바치는 제물 자체를 그리스도의 제물과 합칩니다. ‘미사’라는 말은 “너희는 파견되었으니, 이제 가거라Ite, missa est.”라는 라틴어의 파견 양식에서 나왔습니다.

주님의 만찬: 모든 미사는 아직도 여전히 그리스도가 당신 제자들과 함께하셨던 식사라고 할 수 있으며, 동시에 세상이 끝나는 날 주님이 구원받은 이들과 함께 나눌 식사를 미리 맛보는 것이기도 합니다. 미사를 거행하는 분은 우리 인간이 아니라, 미사에 우리를 부르고 미사 가운데 신비롭게 현존하시는 주님 자신이십니다.

빵 나눔: 빵을 나누는 행위는 유다인의 오랜 식사 의식으로, 예수님은 “우리 모두를 위하여 내어 주신”(로마 8,32) 당신의 희생을 표현하기 위해 최후의 만찬 때 이를 행하셨습니다. 제자들은 “빵을 나누는 행위”에서 부활하신 예수님을 알아보았습니다. 초대 교회에서는 자신들의 전례적 식사 거행을 ‘빵 나눔’이라 일컬었습니다.

감사 기도 모임: 미사는 ‘감사 기도’를 하는 모임이기도 한데, 이를 통해 교회는 자기 모습을 명백하게 드러냅니다.

주님의 수난과 죽음과 부활의 기념: 미사를 통해 교회 공동체는 자기 자신을 칭송하는 것이 아니라, 수난과 죽음을 통해 생명에 이르는 그리스도의 구원 과정이 현존함을 늘 새롭게 깨달으며 이를 거행합니다.

하느님의 거룩한 전례, 거룩한 신비들의 거행, 지극히 거룩한 전례: 미사를 통해 천상의 교회와 지상의 교회는 단 하나의 잔치로 결합됩니다. 그리스도가 현존하시는 성체는 어떤 의미로는 세상에서 가장 거룩한 것이기 때문에, 우리는 성체를 ‘모든 것들 가운데 가장 거룩한 것’이라고 부릅니다.

친교(영성체): 우리는 미사 때 그리스도와 하나가 되며 그분을 통해 공동체를 이룹니다. 그런 까닭에 우리는 영성체를 ‘거룩한 공동체(Holy Communion(라틴어 communio는 ‘공동체’를 뜻함))’라고 부르기도 합니다.

212 What names are therefor Jesus’ meat with us, and what do they mean?
The different names indicate the unfathomable richness of this mystery: the Holy Sacrifice, Holy Mass, the Sacrifice of the Mass?the Lord’s Supper?the Breaking of Bread?the Eucharistic assembly?the memorial of the Lord’s Passion, death, and Resurrection?the Holy and Divine Liturgy, the Sacred Mysteries?Holy →COMMUNION. 1328-1332

Holy Sacrifice, Holy Mass, the Sacrifice of the Mass: The one sacrifice of Christ, which completes and surpasses all sacrifices, is made present in the celebration of the Eucharist. The →CHURCH and the faithful, through their self-offering, unite themselves with Christ’s sacrifice. The word Mass comes from the Latin dismissal, Ite, missa est, “Go now, you are sent.”

The Lord’s Supper: Every celebration of the Eucharist is still the one supper that Christ celebrated with his disciples and, at the same time, the anticipation of the banquet that the Lord will celebrate with the redeemed at the end of time. We men do not make the worship service the Lord is the one who calls us to worship God and is mysteriously present in the liturgy.

The breaking of bread: “The breaking of bread” was an old Jewish ritual at meals, which Jesus employed at the Last Supper to express his gift of self “for us” (Rom 8:32). In the “breaking of bread” the disciples recognized him again after the Resurrection. The early Church called their liturgical feasts “the breaking of bread”.

Eucharistic assembly: The celebration of the Lord’s Supper is also an assembly of “thanksgiving”, in which the →CHURCH finds her visible expression.

Memorial of the Lord’s Passion, death, and Resurrection: In the celebration of the Eucharist, the congregation does not celebrate itself rather it discovers and celebrates again and again the presence of Christ’s saving passage through suffering and death to life.

Holy and Divine Liturgy, Sacred Mysteries: In the celebration of the Eucharist, the Church in heaven and on earth unite in one feast. Because the Eucharistic Gifts in which Christ is present are, so to speak, the holiest thing in the world, we also speak about the Most Blessed Sacrament.

Holy Communion: Because we unite ourselves with Christ at Holy Mass, and through him are united with one another, we speak about Holy Comm(communio fellowship).


213 미사에 필수적인 요소는 무엇인가요?
미사는 크게 ‘말씀 전례’와 ‘성찬 전례’로 이루어져 있습니다. 1346-1347

‘말씀 전례’에서 우리는 구약 성경과 신약 성경에 나오는 독서들과 복음을 듣습니다. 그 밖에 강론과 보편 지향 기도도 말씀 전례에 속합니다. 이어서 거행되는 ‘성찬 전례’에서는 빵과 포도주가 봉헌되고 축성되며 영성체를 통해 신자들에게 주어집니다.

213 What elements are essential to a Holy Mass?
Every Holy Mass (celebration of the Eucharist) unfolds in two main parts, the Liturgy of the Word and the Liturgy of the Eucharist. 1346-1347

In the Liturgy of the Word, we hear readings from the Old and →NEW TESTAMENT and also the Gospel. Besides that there is an opportunity for preaching and general intercessory prayers. In the subsequent Liturgy of the Eucharist, bread and wine are offered, consecrated, and distributed to the faithful at →COMMUNION.

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