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제목 청년 교리 유캣 382, 383, 384, 385항
작성자 권정대 작성일 2021-09-15 조회수 271
첨부파일1 첨부파일1유캣 382, 383, 384, 385항.hwp
382 안락사는 허용되나요?
그렇지 않습니다. 의도적인 죽음의 유도는 언제나 “살인해서는 안 된다.”(탈출 20,13)라는 계명을 어기는 것입니다. 이에 반하여 자연적인 죽음의 과정에 있는 사람을 돕는 것은 인간적 의무입니다. 2278-2279

환자를 죽이는 행위인가, 아니면 자연적인 죽음을 맞이하도록 환자를 도와주는 행위인가를 구분하는 것이 이 문제의 핵심입니다. 죽음이 임박한 환자를 의도적으로 죽이는(안락사) 사람은 제5계명을 어기는 것이며, 반면 자연스러운 죽음의 과정에서 환자를 동반하는 사람은 이웃을 사랑하라는 계명을 실천하는 것입니다. 이는 환자의 죽음이 임박했을 때 기대하는 결과에 비해 예외적이고 부담을 주며 불균형적인 조치를 포기한다는 것이지, 결코 어떤 상황에서도 이로운 결과를 얻을 수 있는 조치를 포기한다는 의미는 아닙니다. 이에 대한 결정은 환자 자신에게 맡겨져 있으며, 혹은 의료계획서에 명시할 수도 있습니다.
환자가 그러한 능력이 없는 경우에 대리인이 죽어 가는 사람의 밝혀진, 또는 추정되는 의사를 올바로 판단해야 합니다. 죽어 가는 사람에 대한 돌봄은 결코 포기되어서는 안 됩니다. 돌봄은 이웃 사랑과 자비의 계명입니다. 그렇지만 환자의 생명이 단축될 위험이 있다 해도 고통을 줄이는 진통제를 투여하는 것은 정당하며 인간 존엄에 부합할 수 있습니다. 그러나 결정적으로 중요한 죽음이 목적이나 수단으로 추구되어서는 안 된다는 것입니다.

382 Is it permissible to offer assistance in dying?
To bring about death directly is always against the commandment “You shall not kill” (Ex 20:13). In contrast, to stand by and assist a dying person is humane and even obligatory. 2278-2279

The terms active euthanasia and passive euthanasia often confuse the debate. What really matters is whether a dying person is killed or allowed to die. In so-called active euthanasia, someone by direct action “helps” a person to die and thereby breaks the Fifth Commandment in so-called passive euthanasia, someone helps another person in the dying process and thereby obeys the commandment “Love your neighbor.” Passive euthanasia means that, in view of the certain impending death of a patient, one withholds extraordinary or expensive medical procedures that are not proportionate to the expected outcome. The patient himself must make the decision to forgo “extraordinary” measures or must have stated this intention in an advance directive.
If he is no longer capable of doing so, those who are legally entitled must represent the express or probable wishes of the dying person. Ordinary care of a dying person should never be discontinued this is commanded by love of neighbor and mercy. Meanwhile it can be legitimate and in keeping with human dignity to use painkillers, even at the risk of shortening the patient’s life. The crucial thing is that the use of such medications must not aim at bringing about death, either as an end in itself or as a means of ending pain.


383 배아가 어떤 성장 단계에 있든지 간에 낙태를 용인할 수 없는 이유는 무엇인가요?
하느님으로부터 받은 생명은 하느님의 전적인 소유물이기 때문에, 그것은 첫 순간부터 거룩하며 인간의 모든 손길로부터 벗어나 있는 것입니다. “모태에서 너를 빚기 전에 나는 너를 알았다. 태중에서 나오기 전에 내가 너를 성별하였다.”(예레 1,5) 2270-2274, 2322

하느님만이 생명과 죽음을 주재하는 주인이십니다. 따라서 ‘나의’ 생명도 내 것이 아닙니다. 모든 태아는 임신된 순간부터 살 권리가 있습니다. 태어나지 않은 인간도 고유한 인격체며, 국가, 의사, 어머니 등 외부의 어느 누구도 이 인격체가 지닌 법적 지위를 침해할 수 없습니다. 교회의 이러한 확신은 연민의 부족함을 드러내는 것이 아니며, 오히려 교회는 무고하게 죽임당한 아기와 그 부모, 사회 전체가 회복할 수 없는 상처를 입었음을 깨우쳐 주려는 것입니다. 무고한 생명을 보호하는 일은 국가의 가장 고귀한 사명 가운데 하나입니다. 국가가 이 사명을 저버린다면, 그 국가는 법치 국가의 기초를 스스로 허무는 꼴이 되고 맙니다.

383 Why is abortion unacceptable at any phase in the development of an embryo?
God-given human life is God’s own property it is sacred from the first moment of its existence and not under the control of any human being. “Before I formed you in the womb I knew you, and before you were born I consecrated you” (Jer 1:5). 2270-2274, 2322

God alone is Lord over life and death. Not even “my” life belongs to me. Every child, from the moment of conception on, has a right to life. From his earliest beginnings an unborn human being is a separate person, and no one can infringe upon his rights, not the State, not the doctor, and not even the mother. The Church’s clarity about this is not a lack of compassion she means, rather, to point out the irreparable harm that is inflicted on the child who is killed in abortion and on his parents and on society as a whole. Protecting innocent human life is one of the noblest tasks of the State. If a State evades this responsibility, it undermines the foundations of a rule of law.


384 장애가 잇는 태아는 낙태해도 되나요?
그렇지 않습니다. 장애가 있는 태아를 낙태하는 것은, 그 아기가 장차 겪을 고통을 미리 없애 주려는 이유에서 시행된다 할지라도 중대한 범죄라는 사실에는 변함이 없습니다.

384 Can a handicapped child be aborted?
No. Aborting a handicapped child is always a serious crime, even if it is done with the intention of sparing that person suffering later on.


385 살아있는 배아나 배아 줄기 세포를 연구해도 되나요?
그렇지 않습니다. 인간의 생명은 정자와 난자의 결합으로 시작되기 때문에, 배아도 인간입니다. 2275, 2323

배아를 생물학적인 물질로 여겨 그것을 ‘제조하고’ 그렇게 얻은 배아 줄기 세포를 연구 목적으로 ‘사용하는’ 행위는, 전적으로 비윤리적이며 다섯째 계명에 저촉됩니다. 그러나 성체 줄기 세포는 인체로 자랄 수 없기 때문에, 그것에 대한 연구는 다르게 평가할 수 있습니다. 배아에 대한 의학적 개입은 치료의 목적으로 시행되고, 태아의 생명과 온전한 성장이 보장되며, 위험성이 지나치게 높지 않을 경우에만 정당할 수 있습니다.

385 Can experiments be performed on living embryos and embryonic stem cells?
No. Embryos are human beings, because human life begins with the fusion of a sperm cell and an egg. 2275, 2323

Regarding embryos as biological material, “producing” them and then “using” their stem cells for purposes of research is absolutely immoral and falls under the commandment “You shall not kill.” Research on adult stem cells is a different matter, since they cannot develop into human beings. Medical interventions on an embryo are justifiable only if they are made with the intention of healing, if the life and unimpaired development of the child are assured, and if the risks involved are not disproportionately great.

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