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제목 청년 교리 유캣 422, 423, 424, 425항
작성자 권정대 작성일 2021-10-01 조회수 325
첨부파일1 첨부파일1유캣 422, 423, 424, 425항.hwp
422 자녀가 없는 부부는 무엇을 시도할 수 있나요?
불임으로 고통받는 부부들은 인간의 존엄성과 태어날 아기의 권리 그리고 혼인성사의 거룩함에 어긋나지 않는 한 모든 의학적 수단을 동원할 수 있습니다. 2375, 2379

자녀를 가질 절대적인 권리란 존재하지 않습니다. 자녀는 하느님의 선물이기 때문입니다. 허락된 의학적 방법들을 모두 시도했는데도 하느님의 선물을 받지 못한 부부들은, 입양하거나 버림받은 아이들을 돌보는 것과 같은 여러 방식으로 사회적 참여를 할 수 있습니다.

422 What can a childless couple do?
Married couples who suffer from infertility can accept any medical assistance that does not contradict the dignity of the human person, the rights of the child to be conceived, and the →HOLINESS of the →SACRAMENT of Matrimony. 2375, 2379

There is no absolute right to have a child. Every child is a gift from God. Married couples to whom this gift has been denied, even though they have exhausted all permissible medical means of assistance, can take in foster children or adopt children or become socially involved in some other way, for instance, by caring for abandoned children.


423 교회는 대리모와 인공 수정에 대해 어떤 입장을 취하나요?
제삼자에 의해 부부의 공동체성이 해체되고 파괴되거나 또는 아이의 수정이 혼인 안에서 이루어지는 성적인 결합 이외의 기술적 행위가 될 때에 연구와 의술을 통해서 아이의 임신을 도우려는 모든 시도는 중지되어야 합니다. 2374-2377

인간의 존엄성을 존중하기 때문에, 교회는 남편이나 남편이 아닌 다른 사람의 정액을 이용하든지 간에 인공 수정으로 아이를 갖는 것을 반대합니다. 모든 아이에게는 하느님의 계획에 따라 아빠와 엄마를 맞을 권리가 있습니다. 또한 부모가 누구인지 알며, 가능한 한 그들의 사랑 속에서 성장할 권리도 받았습니다. 남편이 아닌 사람의 정액을 이용한 인공 수정은, 부부에게 오로지 배우자를 통해서만 부모가 될 권리를 보장하는 혼인 정신을 깨뜨립니다. 남편의 정액을 이용한 인공 수정도 태아를 기술적 과정을 거쳐 물건처럼 만드는 것이므로, 사랑의 결합인 인격적 성관계에 의한 것이 아닙니다. 태아가 제품이 된다면, 제품의 품질과 제품에 대한 책임을 따지는, 인간성을 잃은 질문들이 즉시 제기될 것입니다. 교회는 결함 있는 배아를 죽일 목적으로 시행되는 ‘배아 검사(사전 이식 유전자 진단<Pre-implantation Diagnostic, PID>)’도 거부합니다. 마지막으로, 인공 수정된 배아를 아내가 아닌 여성에게 착상시키는 대리모 제도 역시 인간의 존엄성에 어긋나는 것입니다.

423 What is the Church’s judgment on surrogate motherhood and artificial fertilization?
All assistance in conceiving a child through research and medicine must stop when the common bond of parenthood is loosened and destroyed by the intrusion of a third person or when conception becomes a technological act outside of sexual in marriage. 2374-2377

Out of respect for human dignity, the Church cannot approve of the technologically assisted conception of a child through heterologous or homologous insemination. Every child has in God’s plan the right to have a father and a mother, to know his parents, and if at all possible to grow up surrounded by their love. Artificial insemination with the sperm of another man (heterologous insemination) also destroys the spirit of marriage, in which husband and wife have the right to become a father or a mother only through the other spouse. But even homologous insemination (in which the sperm comes from the husband) makes a child the product of a technological procedure and does not allow it to originate from the loving of a personal sexual encounter. If the child becomes a product, however, then that leads immediately to cynical questions about product quality and product liability. The Church also rejects pre-implantation diagnosis, which is carried out for the purpose of killing imperfect embryos. Surrogate motherhood, too, in which an artificially conceived embryo is implanted into another woman, is contrary to human dignity.


424 간통이란 무엇인가요? 이혼은 용인되나요?
남녀 가운데 적어도 한 사람이 결혼한 상태에서 자신의 배우자가 아닌 사람과 성관계를 맺는 경우 간통이 성립됩니다. 간통은 사랑에 대한 근본적인 배신이고, 하느님 앞에서 맺은 계약의 파기며, 이웃에 대한 부당 행위입니다. 예수님도 혼인의 불가해소성을 다음과 같이 직접 말씀하셨습니다. “하느님께서 맺어 주신 것을 사람이 갈라놓아서는 안 된다.”(마르 10,9) 그로써 예수님은 창조주의 본뜻을 증거로 내세우며, 구약 시대에 용인되었던 이혼을 폐지하셨습니다. 2353, 2364-2365, 2382-2384

위의 예수님 말씀에 담긴 격려의 메시지는 “너희는 하늘에 계신 너희 아버지의 자녀로서 평생 동안 사랑할 능력을 갖고 있다.”라는 것입니다. 그러나 일생 동안 배우자에게 신의를 지키는 일은 쉬운 일이 아니므로, 결혼에 실패한 이들을 비난해서는 안 됩니다. 물론 경솔하게 이혼한 그리스도인들은 죄를 짓는 것입니다. 그들은 혼인 관계에서 드러나는 하느님의 사랑을 거스르는 죄를 범하고, 버림받은 배우자와 자녀들에게도 죄를 짓는 것입니다. 신의를 지킨 배우자는 혼인 관계가 견딜 수 없게 된 경우 함께 살던 집에서 나오는 일은 물론 가능합니다. 이 경우 곤경을 피하기 위해 민사상 이혼이 필요할 수도 있습니다. 곤경에 근거가 있는 경우 교회는 혼인 무효 소송을 통해 혼인의 유효성을 심사할 수 있습니다.

424 What is adultery? Is divorce the appropriate response?
Adultery is committed when two people, at least one of whom is married to someone else, have sexual relations. Adultery is the fundamental betrayal of love, the violation of a covenant that was made in God’s sight, and an injustice to one’s neighbor. Jesus himself explicitly declared the indissolubility of marriage: “What therefore God has joined together, let not man put asunder” (Mk 10:9). Citing the original will of the Creator, Jesus abolished the toleration of divorce in the Old Covenant. 2353, 2364-2365, 2382-2384

The encouraging promise of this message of Jesus is, “as children of your heavenly Father you are capable of lifelong love.” Nevertheless, it is not easy to remain faithful to one’s spouse for a lifetime. We must not condemn people whose marriages fail. Nevertheless, Christians who irresponsibly bring about divorce incur guilt. They sin against God’s love, which is visible in marriage. They sin against the abandoned spouse and against abandoned children. Of course the faithful partner in a marriage that has become unbearable can move out of shared living accommodations. In some serious circumstances, it may be necessary to go through a civil divorce. In well-founded cases the Church can examine the validity of the marriage in an annulment proceeding.


425 교회가 ‘교회 밖의 혼인’을 반대하는 이유는 무엇인가요?
가톨릭 신자에게 교회혼 이외의 혼인은 없습니다. 교회혼을 통해 그리스도는 남자와 여자의 혼인 계약 안으로 들어오시고, 부부에게 은총과 선물을 풍성하게 내려 주십니다. 2390-2391

나이 든 사람들 중에는 젊은이들에게 결혼하지 말라고 조언하는 이들도 있습니다. 그들은 결혼은 지키지도 못할 약속을 공적으로 함으로써 재산을 성급히 합치고 미래의 전망, 좋은 의도를 성급히 결정하는 것에 불과하다고 말합니다. 그러나 혼인성사는 서투른 사기가 아니라, 하느님이 사랑하는 두 남녀를 위해 생각해 내신 가장 큰 선물입니다. 하느님은 몸소 그들을 인간이 생각지도 못할 만큼 긴밀하게 결합하십니다. “너희는 나 없이 아무것도 하지 못한다.”(요한 15,5)라고 말씀하신 예수 그리스도는 혼인성사에 지속적으로 현존하십니다. 그분은 신랑과 신부의 사랑 안에 현존하고 계시는 사랑입니다. 사랑하는 두 남녀의 기운이 소진된 것처럼 보일 때에도 그분의 기운은 여전히 존재합니다. 따라서 혼인성사는 한 장의 서류와는 전혀 다른 것입니다. 혼인성사는 사랑하는 두 남녀가 탈 수 있도록 하느님이 마련해 놓으신 승용차와 같습니다. 신랑과 신부는 하느님의 도우심에 힘입어 그들이 갈망하는 목적지에 도달하기에 충분한 연료가 이 차에 실려 있음을 알고 있습니다. 오늘날 많은 이들이 책임 없는 혼전 성관계나 혼외 성관계를 가져도 아무렇지 않다고 이야기하지만, 교회는 그러한 사회적 압력에 분명하고 힘차게 저항하라고 충고하며 참된 혼인 생활로 초대합니다.

425 What does the Church have against “marriage without the certificate”?
For Catholics there is no marriage without a church wedding. In that ceremony Christ enters into a covenant with the husband and the wife and generously endows the couple with graces and gifts. 2390-2391

Older individuals sometimes think they should advise young people to have nothing to do with ceremonies with vows. In their opinion, a marriage is just a rash attempt to combine incomes, perspectives, and good intentions while at the same time publicly making promises that cannot be kept. A Christian marriage is not a game, however, but rather the greatest gift God has devised for a man and a woman who love each other. God himself unites them at a depth that man could not achieve. Jesus Christ, who said, “Apart from me you can do nothing” (Jn 15:5), is present in a lasting way in the →SACRAMENT of Matrimony. He is the love in the love of the spouses. His strength is still there, even when the strength of the lovers seems to dry up. That is why the sacrament of Matrimony is anything but a piece of paper. It is like a divine and seaworthy vessel that the loving couple can board?a ship that the bride and groom know carries enough fuel to bring them with God’s help to their longed-for destination. Whereas today many people say that there is nothing wrong with uncommitted premarital sex or extramarital relations, the Church invites us to resist this societal pressure clearly and forcefully.

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